top of page
Sundhedsforsikringer

To måder du kan anvende din forsikring på

Hvis du har en privat sundhedsforsikring, tilbyder vi dig at hjælpe med at gøre brug af den i to konkrete situationer.

  • Situation 1: Hvor din læge ønsker, at du får udført en bestemt undersøgelse eller behandling: Lægen lægger henvisningen på "henvisningshotellet", hvorefter dit forsikringsselskab selv kan trække henvisningen ned som dokumentation. Alternativt kan du få udskrevet henvisningen, inden du går fra konsultationen, hvorefter du kan kontakte en serviceyder, som dit forsikringsselskab samarbejder.

  • Situation 2: Den anden situation er, at du henvender dig med et ønske om en forsikringsbetalt service, fordi du har en forsikring og nu er i en situation, hvor du ønsker at bruge den. I det tilfælde skal du bede dit selskab sende en elektronisk anmodning (FP710 Sundhedsforsikringsattest) til os, som vi vil vurdere og returnere efter besvarelsen. Det er vigtigt, at du sikrer dig, at det er dit selskab og ikke dig, der skal betale honoraret for denne anmodning. Her oplever vi, at man som patient skal holde på sin ret.

 

Der er også begrænsninger

Selvom du betaler for en sundhedsforsikring, så er det ikke lig med, at du kan få alle de prøver, undersøgelser eller scanninger, som du kunne ønske dig. Alle forsikringsselskaber kræver, - ligesom det er tilfældet på normal vis - at der er en lægefaglig indikation for den behandling eller undersøgelse, der skal foretages. Indikationen vil derudover ofte skulle følge de faglige retningslinjer, der er for det pågældende helbredsproblem. Vi kan kun anbefale en service, hvis den pågældende service ikke strider imod lægefaglig fornuft.


Vi kan ikke anbefale en service, såfremt

  • den risikerer at forværre din situation.

  • den kan være forbundet med uhensigtsmæssige bivirkninger eller komplikationer.

  • lægefagligheden bag servicen ikke er tydeligt belyst og troværdig.


Vi kan derimod godt anerkende ønsket om en service og skrive en henvisning, selvom den måske i lægens øjne virker overflødig eller unødvendig, bare ovenstående kriterier er opfyldt.

Hvis lægen ikke kan anerkende en service, som du ellers har besluttet dig for, at du skal have gennem din forsikring, må vi henvise til, at det er en sag mellem dig og dit forsikringsselskab. Vi foreslår, at du taler med selskabets egen læge om sagen, så du kan få den ydelse, du mener, du skal have som privatbetalende forsikringskunde.


Alle forsikringsselskaber anerkender ovenstående fremgangsmåde og er forpligtiget til at informere deres kunder om denne procedure. Hvis der skulle opstå uenighed, så bed selskabets læge ringe til os eller kontakte os elektronisk.

bottom of page